• snack breaks are fashionable

    Jeg må nok ærlig innrømme jeg er både et kakemonster og en sjokoladeelsker til tusen. Jeg kan bokstavelig talt spise kvikk lunsj, stratos og kinder bueno til jeg triller! Nå er det heldigvis ikke så ofte jeg gjør det, men jeg har nok det gode-spandable-bestemor-potensialet i meg. Liker å ha litt stående på bordet så folk kan forsyne seg, også ser det så mye hyggeligere og innbydene ut med engang man setter fram noe. Nå har jeg selvfølgelig blitt mye mer bevisst på hva jeg putter i meg etter at Daniel fikk diabetes. Karbohydrat og mengder med mat telles opp og måles hver eneste dag for at blodsukkeret skal holde seg mest mulig stabilt, og med PT-utdanningen jeg tar i tillegg er det klart man påvirkes. Jeg mener jo ikke man alltid skal tenke sunt kosthold, kjøre lavkarbo diett og trene som en gal. Men det er nok ikke det dummeste man gjør å invistere i et skikkelig kosthold, man ønsker jo å oppretteholde helsen best mulig til man blir gammel en dag.
     

     Mange lurer selvfølgelig på hva som er fy-mat og ikke, og et enkelt tastetrykk på google er alt som skal til før du har tusenvis av forslag. Likevel mener jeg at med mindre du skal stille i fitness klassen og er på streng diett, så er det ingenting i veien for å unne seg noe godt en gang iblant. Begynn i det små, tilfør enkle tiltak som å spise mindre sukker, mer fisk  og grønnsaker så er du allerede langt på veg. En annen ting som er verdt å ofre en tanke er jo at når du først har begynt å endre livstilen din i en slik positiv retning, motiveres du også til ytterligere endringer - og plutselig befinner du deg et helt annet sted enn da du startet. Og i den store sammenhengen vil alle slike små endringer være svært gunstige for oss. 




    Selv har jeg hatt besøk av Ida, venninnen min jeg deler leilighet i Oslo med. Vi er nok begge over gjennomsnittet opptatt av trening og et godt kosthold, men noe kos må man ha i påsken så vi fant frem litt frukt, popcorn og iskaffe for anledningen. Et ok alternativ til sjokolade og potetgull som de fleste velger, men likevel er det nok på sin plass å nevne at også disse kalorisynderene med fordel kan spares til lørdagen. Popcorn har feks nesten ingen sunne næringsstoffer og består av en del kalorier. Banan, som jeg selvølgelig elsker, har masse kalsium og  en del fiber, men er likevel innheolder den dobbelt så mye karbohydrater som annen frukt og egner seg derfor bedre til et restitusjonsmåltid etter en hard treningsøkt. Og iskaffe'en kunne nok med all fordel vært byttet ut med vanlig kaffe, da en iskaffe gjennomsnittlig inneholder 200kcal imotsettning til vanlig svart kaffe med sine NULL kalorier. 

     

     Men som sagt, alt med måte! :) 

    35 kommentarer

    ♡ Kristina S-Pettersen

    03.04.2012 kl.18:56

    Så koselig :-) !

    Nataliie Kristoffersen

    03.04.2012 kl.22:49

    Så koselig :D

    Sandra

    07.04.2012 kl.23:44

    Fin blogg ! :)<3

    Komentere tilbake? :)

    Agnes

    07.04.2012 kl.23:47

    koselig!

    Charlie

    07.04.2012 kl.23:57

    Koselig! :D

    Skriv en ny kommentar

    hits